Succesvol solliciteren voor starters

By 22 december 2014Geen categorie

Hoe kan een starter zich zo optimaal mogelijk presenteren op de arbeidsmarkt? Welke begeleiding past daarbij? En is creatief solliciteren hierbij een waardevolle aanvulling? Loopbaan- en sollicatiecoach Judith Westendorp van 2Amaze ging eind 2014 met een groep werkzoekende jongeren aan de slag om op deze vragen een antwoord op te vinden. Maar het belangrijkste doel bleef natuurlijk het vinden van een geschikte baan.

groepsfotoNegen werkzoekenden kregen de kans om aan de pilot mee te doen, waarin ze leerden hoe ze zich het beste konden voorbereiden op iedere stap die je als sollicitant doorloopt. De samengestelde groep bestond uit afgestudeerden zonder werkervaring. Iedereen had een andere studieachtergrond, waardoor er geen onderlinge concurrentie was. Ook ontstond hierdoor de gelegenheid om veel van elkaar te leren.

De resultaten na bijna 3 maanden

Iedereen is aan het werk, waarbij 8 kandidaten hun functie kwalificeren als hun gedroomde startersbaan of een functie waar ze blij mee zijn, omdat ze hierin waardevolle vaardigheden kunnen ontwikkelen. Er is nog één kandidaat voor wie het in haar vakgebied lastig is om het in sollicitatieprocedures op te nemen tegen de vele werkzoekenden mét gerichte werkervaring. Ze wacht nog op de uitslag van een sollicitatiegesprek, dus hopelijk lukt het haar om binnenkort ook een fantastische baan te verkrijgen.

Bijna de helft van de kandidaten is momenteel nog zo’n 2 uren per week bezig met solliciteren en netwerken, één kandidaat iets fanatieker en de rest solliciteert niet of nauwelijks.

Conclusie 1: De meerwaarde van een helder sollicitatieprofiel

Tijdens de startsessie bij Landgoed Hof te Boekelo stond beelden centraal. Welke eerste indruk laat jij achter wanneer je gaat solliciteren? Verschillende creatieve werkvormen zijn deze dag de revue gepasseerd om te helpen om op een frisse manier naar jezelf te kijken.

DSC_0187Net als alle anderen kroop ook Karin in de huid van een recruiter. “Bij een sollicitatiegesprek een week later had ik het voordeel dat ik het ‘van de ander kant van de tafel’ al eens gezien had. Je kent dus een beetje het gevoel hoe de andere mensen vragen aan je stellen om zo veel mogelijk te weten te komen.” De creatieve opdrachten met associaties had ook voor Rolf toegevoegde waarde. “De startsessie heeft met name door een aantal opdrachten een beeld gegeven wat de eerste indruk van anderen over mij is. Dit was voor mij zeer waardevol want dat beeld wat anderen hadden klopte bijna exact met wie ik ben en wil zijn”.

Bij alle kandidaten heeft deze sessie geleid tot aanpassingen op LinkedIn en het CV. Het start met het nadenken over het beeld en de informatie die jij wilt laten zien, wanneer een ander in 20 seconden jouw profiel bekijkt. Andreas was in het bezit van een omvangrijke CV. “In de bijeenkomsten is het CV door diverse personen uit de groep uitgebreid bekeken. De feedback op mijn CV heeft de kwaliteit ervan verbeterd. De tips voor het vormgeven van LinkedIn zijn ook nuttig geweest.”

De bekende blinde vlek over de eigen onderscheidende kwaliteiten speelt bij het opstellen van een helder profiel veelal een belemmerende rol. Ook blijven veel werkzoekenden vaag over wat ze zoeken, omdat ze niets willen uitsluiten. De verhalen van starters lijken dan zoveel op elkaar, waardoor niets blijft hangen. Belangrijk advies: ontdek de bouwstenen die jou onderscheidend maken en durf droomfuncties als voorbeelden te benoemen en als uitgangspunt te nemen voor jouw sollicitatiestrategie. Zo heeft Jenienke het ook ervaren. “ik weet nu beter wat ik wel en niet wil. Waar mijn kwaliteiten liggen en hoe ik dit het beste kan benadrukken. Maar ook waar mijn valkuilen liggen en hoe ik hier het beste mee om kan gaan!”

Conclusie 2: De meerwaarde van creatief solliciteren

Zes deelnemers zijn aan de slag gegaan met het ontwikkelen van een creatieve sollicitatievorm. Drie deelnemers gingen Prezi gebruiken en kregen hierbij waardevolle ondersteuning van Prezi-les. Prezi-les geeft (online) trainingen, zodat gebruikers alle mogelijkheden van deze online presentatietool optimaal kunnen benutten. Deze drie deelnemers kregen eerst een training aangeboden en ontwikkelden vervolgens een presentatie over zichzelf. Het bleek een ideale manier om meer te laten zien over wie je als persoon bent door de vormgeving en de teksten die je gebruikt.

WP_20141007_005Twee deelnemers hebben een sollicitatiefilm opgenomen. Tijdens de voorbereiding konden ze goed gebruik maken van de media-achtergrond van deelneemster Birgit. Het filmen en monteren van de sollicitatiefilms vond plaats onder leiding van camerajournalist Rianne Seton op luchthaven Twente. De beide deelnemers wisten zichzelf helder en overtuigend te presenteren in een film van één minuut.

Met hulp van andere deelnemer Karin en een uitgebreide fotoshoot is door deelnemer Anneke een poster gecreëerd, waar mooi vormgegeven haar kenmerkende eigenschappen staan vermeld.

De reacties op de creatieve sollicitatievormen waren zeer positief en het heeft de kandidaten gedwongen om na te denken over de focus in hun presentatie. De ervaring van Pascal was vergelijkbaar met de meeste andere kandidaten. “Iedereen was heel positief over mijn video, maar het heeft helaas niet geleid tot gesprekken.” Ook al bleek bij deze groep de kracht van het netwerken sterker dan de kracht van het creatief solliciteren, toch is het in bepaalde gevallen zeker aan te bevelen. Onlangs stond in de TC Tubantia nog het succesverhaal van een werkzoekende, die zelf een advertentie in de krant zette en daar vele reacties op kreeg.

Conclusie 3: Netwerken werkt

Bij de meeste kandidaten is het netwerken de doorslaggevende factor geweest bij het vinden van hun baan. In enkele gevallen door andere gezinsleden, maar ook het online netwerken of gevonden worden via LinkedIn bleek waardevol. Het grote voordeel van solliciteren op deze manier is dat je het niet tegen honderden andere sollicitanten hoeft op te nemen. Ook is het voeren van netwerkgesprekken een waardevolle manier om te oefenen voor sollicitatiegesprekken. Anneke heeft ervaren hoe belangrijk het is om altijd alert te zijn op netwerkkansen. “Ik heb veel geleerd van het nut van een netwerkgesprek en vooral het nut van het aankaarten van je huidige situatie in een ‘random’ gesprek. Je weet nooit wie de persoon met wie je een gesprek voert allemaal kent, of eventueel voor je kan betekenen, tips heeft, etc.” Zo bleek camerajournalist Rianne voor deelneemster Birgit een goede tip te hebben, waardoor ze fantastische werkervaring kon opdoen.

In de groep is ook duidelijk geworden hoe je elkaar kan helpen. Netwerkkansen werden voor elkaar gecreëerd, op een prettige manier werd feedback en tips gegeven en kandidaten hielpen elkaar vanuit hun eigen expertise.

Conclusie 4: Optimaal het sollicitatiegesprek in

Met medewerking van Werkplein Twente is halverwege het traject een trainingsdag bij Regio Twente georganiseerd. De ochtend stond in het teken van netwerken en elkaar presenteren van het creatieve sollicitatiemiddel. In de middag schoof Werkplein Twente aan en leverden zij een bijdrage door sollicitatiegesprekken te oefenen en meer te vertellen over de arbeidsmarkt in Twente. Om zo optimaal mogelijk een sollicitatiegesprek in te gaan, bleek het hardop oefenen van de motivatie en jouw zelfbeeld het meest cruciaal.

Conclusie 5: Sollicitatiebegeleiding van starters

Begeleiding van starters is grotendeels hetzelfde als bij professionals. Bij beide groepen is vaak de blinde vlek voor de eigen onderscheidende kwaliteiten een aandachtspunt. En ook het geven van focus aan de sollicitatiestrategie.

Er zijn ook verschillen. De aanwezigheid van een waardevol netwerk is vaak duidelijker bij professionals, waardoor je het bij starters meer moet hebben van indirect netwerken. Ook is de communicatievorm met starters anders. Elkaar telkens kort op de hoogte houden via de app bleek het meest waardevol in afwisseling met individuele en groepsgewijze training. Zo heeft ook Lianne het ervaren. “Het traject voelde niet als een stok achter de deur maar meer als een duwtje in de rug. Het zorgt ervoor dat ik heel bewust bezig ben met alle stappen van solliciteren.”

JW0000042Amaze biedt loopbaaninspiratie en begeleiding bij sollicitaties, zodat starters en professionals meer kans hebben op het verkrijgen van de baan die bij ze past. De coaching van Judith Westendorp kenmerkt zich door een mix van kennis, creativiteit, enthousiasme en een eigen ontwikkelde methodiek, die start met het neerzetten van een helder sollicitatieprofiel. Kijk op www.2amaze.nl voor meer informatie. De pilot is gerealiseerd met een bijdrage van Prezi-les, Seton Productions, Landgoed Hof te Boekelo, Regio Twente en Werkplein Twente.

 

 

Leave a Reply