Blog over loopbaanstappen, solliciteren, helder presenteren en (young) professionalsDoor Judith Westendorp (Jij & Judith)

Tips voor voorbereiding op sollicitatiegesprek

By | Geen categorie | Geen reacties

Mooi! Je bent uitgenodigd op gesprek. Belangrijk om te realiseren is dat de sollicitatiecommissie twee dingen wil weten: Kan jij het? En zien we jou zitten als naaste collega?

Je kan je hier op voorbereiden op de volgende manier:

Kan jij het?

Denk na over de cruciale aspecten, die bepalen of iemand geschikt is voor deze vacature. Moet je juist nauwkeurig zijn? Vooral stressbestendig? Of een goed overzicht kunnen houden? Koppel dit aan jouw ervaring tot nu toe. Wordt deze belangrijke kwaliteit nu ook van jou gevraagd? En waaruit blijkt dat jij hier goed in bent? Kun je een specifiek voorbeeld noemen?

Vaak is ook de eerste vraag: “Vertel eens, wie ben jij?”. Bij het beantwoorden van die vraag kun je ook bewust kiezen voor informatie die jij wilt delen. Bijvoorbeeld een reactie als: “Laat ik beginnen met mijn werk en ook iets over mijzelf vertellen. Na mijn opleiding ….. is de rode draad in mijn loopbaan dat ik vooral in functies heb gewerkt, waarbij ik ….. . Privé geniet ik van …..”

Zien we jou zitten als naaste collega?

Probeer zoveel mogelijk een ontspannen gesprek te voeren. Wanneer je zelf met een glimlach binnen komt, beinvloed je al jouw gesprekspartners. Voor veel sollicitanten geldt dat ze gespannen zijn. Probeer jouw mindset zo positief of neutraal mogelijk te krijgen, bijvoorbeeld: “Ik ben benieuwd naar de mensen met wie ik ga spreken en of er een klik is. In elk geval leuk om ze te leren kennen. Zij moeten maar beoordelen of ik de meest geschikte kandidaat ben. Ik zie het wel”.

Persoonlijk zou ik een uitgeprinte versie van jouw sollicitatiebrief, jouw CV en de vacaturetekst meenemen. En denk na of je nog een vraag voor ze hebt.

 

14 februari = hart voor de zaak

By | Geen categorie | Geen reacties

Een dagdeel of coachingstraject speciaal op maat ontwikkeld voor jouw medewerkers, die jij wilt bedanken voor wat zij betekenen voor jouw organisatie.

Valentijnsdag gaat wat mij betreft over alles wat je koestert. In de werksituatie kunnen dat de medewerkers met hart voor de zaak zijn. Heb jij nu gelijk één of meerdere medewerkers in gedachten? Daag mij dan uit om speciaal voor deze persoon/personen een dagdeel/traject vorm te geven. 

Waar kun je aan denken?

Lees verder

(Jonge) professionals opgeruimd aan het werk in 2018

By | Geen categorie | Geen reacties

Het jaar 2017 staat in het teken van de balans opmaken! Tenminste: dat is mijn persoonlijke conclusie op basis van de coachingstrajecten in dit jaar. Voor ervaren professionals is het vaak al prettig om even de balans op te maken, maar bij jonge professionals is dit zeker het geval. De aanleidingen voor een coachingstraject waren zeer divers, bijvoorbeeld:

  • ik krijg feedback van mijn leidinggevende over mijn gedrag. Dit maakt me aan het wankelen. Hoe kan ik hier mee omgaan?
  • ik leg telkens de lat heel hoog voor mijzelf. Waarom doe ik dat?
  • ik heb het gevoel dat ik stil sta.
  • iedereen is enthousiast over wat ik doe. Waarom ben ik dat dan niet?
  • ik vind het lastig om samen te werken met een bepaalde collega. Wat zegt dat over mij en die ander?
  • ik voel onrust en neem mijn werk mee naar huis. Hoe ga ik om met mijn werkvoorraad? Hoe maak ik de juiste keuzes?

Lees verder

Afsluiting traineeprogramma

By | Geen categorie | Geen reacties

Twee jaar lang mocht ik deze trainees begeleiden in hun persoonlijke ontwikkeling. Wat heb ik genoten van de coachingssessies, waarna ze weer met een opgeruimd hoofd verder konden. En van de maandelijkse inspiratiebijeenkomsten en intervisiemomenten. Gisteren en vandaag hadden we nog een afsluitende 2-daagse, waarin ze hun eigen memorybox vulden en toekomstplannen maakten.

Lieve trainees, bedankt voor alle bijzondere momenten samen en jullie mooie woorden. Wat fijn dat jullie allemaal kunnen uitkijken op een mooie vervolgfunctie aansluitend aan het traineeship. Die werkgevers en collega’s boffen maar met jullie! Ik ga jullie in elk geval missen en hoop jullie nog vaak terug te zien.

Trainees

Traineeprogramma overheid Twente

Spijt van bedrijfsnaam 2Amaze. Wat nu?

By | Geen categorie | Geen reacties

Ik weet nog zo dat ik op een vroege ochtend in 2013 over de A1 reed. Ik piekerde me weer suf over mijn bedrijfsnaam, want als ik er één had, dan begon het ondernemerschap écht. Ik had er al meerdere bedacht in de weken daarvoor, maar telkens bleek die niet beschikbaar. En toen in de auto had ik ineens een geweldige ingeving: 2Amaze. Die naam ging over het creëren van verwondering (wie ben ik?) en van verbazing (hoe presenteer ik dit optimaal bij een werkgever?). Op de bestemming aangekomen deed ik al snel een vreugdedansje, want hij was zelfs nog beschikbaar. Mijn onderneming kon beginnen.

Dat vreugdedansje over de bedrijfsnaam was van korte duur. “En hoe schrijf je dat?”, kreeg ik met grote regelmaat als vraag. En dan volgde mijn antwoord: “Nou, dan schrijf je eerst het cijfer 2 en dan a-ma-ze ….. inderdaad met een z”. In de praktijk kwam ik al snel tot de ontdekking dat de schrijfwijze van mijn bedrijfsnaam voor anderen niet altijd helder was. Het uitleggen van 2Amaze gaf me in de jaren daarna steeds meer jeuk, dus ik vertelde mijn bedrijfsnaam vaak maar liever niet. Dan maar gewoon Judith Westendorp. Niets mis mee. Lees verder

Vier tips om keuzes te maken in 2017

By | Geen categorie | Geen reacties

Vind jij het ook zo lastig om keuzes te maken? Hoe zorg jij ervoor dat jij in 2017 een stap zet in de richting van een gelukkiger bestaan? Ik denk dat iedereen het wel herkent: je bent aan het sudderen in het leven, maar je durft niet de keuze te maken om een echte verandering aan te gaan. En daarvoor heb je uiteraard hele goede redenen. Ik hoor ze allemaal voorbij komen en heb ze zelf ook vaak genoeg gedacht: ik kan toch niet mijn zekerheden opgeven, ik heb geen garanties dat het mij iets gaat opleveren en ik moet eerst overtuigd zijn van wat ik wil. Lees verder

Marketingblunder en 3 sollicitatietips

By | Geen categorie | Geen reacties

Om half 7 vanmorgen kreeg ik een geweldige marketingkans in de schoot geworpen…. en die heb ik gemist! Of ik om half 9 op 3FM in het programmSollicitatietips 2Amazea van Domien Verschuuren sollicitatietips wilde geven nu de arbeidsmarkt verder aantrekt? Als ik het sms-je op tijd had gelezen, dan had ik dat uiteraard gedaan. Stom stom stom. Ik zat nog lekker met mijn duffe kop in het ochtendritueel met mijn gezin en het berichtje is helemaal aan mij voorbij gegaan.

Ik heb net het fragment met “mijn vervanger” geluisterd en aan haar werden drie sollicitatietips gevraagd. Ik vind dat ik op z’n minst aan jou als lezer mijn persoonlijke drie moet verstrekken. Lees verder

Stoppen met pitchen

By | Geen categorie | Geen reacties

Mijn mening is volkomen gekleurd doordat ik er slecht in ben: pitchen over jezelf. Misschien herken je het wel. Zit je met een groep mensen gezellig bij elkaar en dan vraagt iemand plotseling: “Zeg Judith, wat doe jij eigenlijk?”. Ik weet dat het dan erg lekker zou zijn om gelijk in een vloeiende zin te vertellen, dat ik professionals coach en train zodat ze met energie een stap in hun ontwikkeling zetten. Eigenlijk wil ik dan ook nog zeggen dat 2Amaze staat voor verwondering, zodat je daarna een ander kunt verbazen. In plaats daarvan kijk ik iemand glazig aan en begin ik te stamelen. Spontaan weer vergeten wat ik eigenlijk wilde vertellen. Het stomme is dat ik geregeld en dolgraag vertel over alle mooie ontmoetingen en activiteiten, maar het lukt me niet om dit ingestudeerd in enkele zinnen te pitchen. Lees verder

Mag ik jouw baas? Krijg jij de mijne

By | Geen categorie | Geen reacties

Solliciteren? Detacheren? Waarom niet gewoon langdurig ruilen van baan? Daar gingen we mee aan de slag en dit heeft geleid tot het project Jouw Baan Mijn Baan. In opdracht van Twentsekracht en de 14 deelnemende overheidsorganisaties begon de zoektocht naar medewerkers die open stonden voor persoonlijke ontwikkeling door middel van een ruil van werkgever. Het afgelopen jaar heb ik veel geïnteresseerde ambtenaren gesproken. Susan en Marlies bleken een goede match voor een functieruil. Zij hebben gedurende één jaar elkaars functie overgenomen en zijn deze maand weer teruggekeerd bij hun oude werkgever. Ik heb ze allebei gesproken over hun ervaringen.

 Vernieuwende factor en verwonder-vragen Lees verder